מהי התמקדות ומהו קול-בי?
מהי התמקדות?
התמקדות,Focusing , היא טכניקה מעשית ויעילה לחיי היום-יום המאפשרת להתמקד בתחושות שהאדם חווה בתוך עצמו ולהגיע לתובנות משמעותיות. תובנות אלה פותחות אפשרויות חדשות לפעולה ועוזרות לאדם לקבל החלטות ממקום נכון יותר.
טכניקת ההתמקדות פותחה על ידי הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין ( Gendlin, 1996), והיא נשענת על סדרת מחקרים שנערכו באוניברסיטת שיקגו על יעילות הטיפול התרפויטי. בתחילת שנות ה-70 ביקש ג'נדלין לבדוק: "מיהו המטופל המצליח ומהו הגורם העיקרי בטיפול המוליך לשינוי אמיתי בחיי המטופלים?" במחקר נרחב שערך הוא מצא שתי עובדות מרתקות: 1. יעילות הטיפול לאורך זמן לא תלויה בסוג הטיפול או המטפל (!).
2. הגורם להצלחה בטיפול לא היה ה"מה" (התוכן) במפגש הטיפולי אלא ה"איך". איך המטופל התייחס אל תחושות הגוף שחווה ואיך הוא התנהל מולם כדי לקדם תהליך של ריפוי.
הוא גילה שהמטופל ה"מצליח" יכול:
 לזהות את התחושה הפיזית ומיקומה המדויק בגוף.
לקבל את התחושה ללא שיפוט או פרשנות (במונחים של השיטה, "להיות עם התחושה...").
לעקוב אחר השינויים הקטנים שחלים בתחושה הגופנית צעד אחר צעד בזמן המפגש ובין המפגשים הטיפוליים. לדוגמה: מטופל דיווח על מחנק בגרון שהרגיש כמו אבן קשה שלא אפשרה נשימה טבעית. תוך כדי הטיפול הוא אמר לפתע שהוא שם לב שהאבן בגרון השתנתה לגולה קטנה, המחנק שהרגיש כמעט נעלם והנשימה נעשתה חופשית יותר.
ג'נדלין כינה את התחושה הגופנית 'תחושה מורגשת בעלת משמעות' ('Felt Sense'). זוהי תחושה לא מילולית הכוללת בתוכה ידע רב ונרחב על הבעיה בכללותה, הרבה יותר מכל מה שהקוגניציה יכולה להבין או לפתור. התחושה המורגשת כוללת: רגש, סממנים פיזיים, דימוי, סיפור מהעבר וצעדים קדימה לקראת ריפוי פנימי. חשוב לזכור שתהליך ההתמקדות מתחיל היכן שאין לנו פתרונות או הסברים לתחושות הגופניות שאנו חווים. לדוגמה, נעשה תהליך התמקדות כשמטופל אומר, "אני כבר מבין מה הבעיה, וכבר ניסיתי דרכים שונות לפתור אותה ועדיין התחושה של המועקה בחזה לא עוזבת אותי." תהליך התמקדות במועקה בחזה יכול להביא אינפורמציה חדשה ושחרור מהתקיעות.
אחרי 50 שנה ומאות מחקרים עם אלפי אנשים, תהליך ההתמקדות עדיין מבוסס על שש תנועות בסיסיות:
תנועה ראשונה – פינוי מרחב
תנועה שנייה – תחושה מורגשת
תנועה שלישית – מציאת מפתח
תנועה רביעית – הדהוד
תנועה חמישית – דיאלוג
תנועה שישית – קבלה וסגירה של התהליך
מהו קול-בי?
כלי פשוט ויעיל שעוזר לאנשים לעבור תהליך טבעי של התמקדות פנימה. הוא כלי המקדם תהליך ריפוי פיזי ורגשי תוך כדי התהליך.
דמות המשקפת לנו תמונה ויזואלית של רגשות ותחושות כפי שה-MRI משקף לנו צילומים של הגוף הפיזי שלנו.
קול-בי מאפשר למתמקד לחוות פרספקטיבה חדשה, רווחה פיזית ורגשית ואמפתיה לעצמו עוד לפני שנפתרו לו הבעיות.
כלי טיפולי לעבודה עצמית ועם אחר.
 
עמוד חדש: מבקשת שכל התמונות ייוצגו בעמוד מול התוכן המתאים לתמונות
  1. הדמות קול-בי לפני תחילת תהליך המייצגת מרחב פנימי נקי.
  2. דוגמה לתהליך התמקדות בעזרת הדמות קול-בי תוך שימוש בטושים בצבעים שונים, בפריטים עם איכויות שונות וכן במילים ובמשפטים כתובים הממוקמים על הדמות.
(pic 2 )
יתרונות השימוש בקול-בי
1. פשטות ונגישות: אפשר להשתמש בקול-בי בפשטות בכל מקום ובכל תחומי החיים ביום-יום. ניתן לצלם את התהליך בטלפון הנייד האישי, ואז להמשיך לעבוד איתו במשך השבוע. אפשרות נוספת היא לשמר את הדמות קול-בי בדמיון, וכשיש צורך ניתן לעשות עבודה מנטלית בעזרתו.
2. המחשה ויזואלית: הדמות של קול-בי מייצגת את העולם הפנימי שלנו, שלעתים קרובות מעורפל בשל היותו סמוי מן העין. היא מאפשרת לנו לעבור מהתחושה הפנימית הלא מילולית לדבר מוחשי הנראה לעין. הפנים המופשט נעשה מוחשי.
3. אפקט האינטראקציה: החיים הם דינמיים וכולנו מושפעים ומשפיעים בהם. קול-בי הוא פשוט ועוצמתי משום שהוא מעין מראה פיזית המשקפת למתמקד את החוויה הפנימית שלו, ובכך הוא מתניע אפקט אינטראקטיבי בין המודעות, הקוגניציה, הרגש והעולם הפנימי הסמוי.
כאשר נוצרת הלימה בין התחושה המורגשת הפנימית לבין המתמקד, אנו חווים צעדים פנימיים שמקדמים ריפוי. השינויים קורים תוך כדי התהליך על גבי הדמות ומייצגים שינוי טבעי וספונטני במרחב הרגשי. האפשרות לראות את תהליך השינוי היא יתרון גדול. לעתים קרובות אנו עושים צעדים לשינוי אך איננו מבחינים בהם. בעבודה עם קול-בי תהליך השינוי מתרחש על הדמות עצמה והאדם המחולל אותו רואה וחווה אותו מתממש. הייצוג הוויזואלי נטמע בזיכרון תוך שימוש בחוש הראייה והמגע בחומרים השונים, וכך מחזק ומעצים את ההשפעה של התהליך על המתמקד.
4. לחוות חוויה של פרספקטיבה ומרחק נכון: היכולת לשנות נקודת מבט הופכת את קול-בי ליעיל במיוחד. אחד המחסומים לריפוי הוא הזדהות מוחלטת עם הרגשות והתחושות שלנו. קול-בי מאפשר לנו להתבונן על הייצוג של התחושה כצופים מן הצד ומהמרחק הנכון, בלי להזדהות ולהישאב פנימה.
למי קול-בי נועד?
קול-בי נועד למטפלים, לאנשי חינוך, להורים ואנשי ארגונים. הוא מתאים לעבודה פרטנית, לעבודה בזוגות, וכן לעבודה עם משפחות וקבוצות. העבודה בעזרת קול-בי אינה מוגבלת לגיל מסוים או לאוכלוסייה מסוימת.
שים לב: ניתן לעבוד עם קול-בי בתהליך טיפולי או בליווי מאַפשר וגם באופן עצמאי. למי שאינו מתורגל בתהליך ההתמקדות, מומלץ להתחיל במספר מפגשי התנסות עם מאפשר מוסמך בתהליך ההתמקדות כמקדם תהליך ריפוי.
*לאורך כל החוברת נשתמש בשני מושגים חשובים:
ה'מתמקד' – אדם המבקש לחקור ללא שיפוט את התחושות שלו במרחב הפנימי או תחושות שהוא חווה בגוף הפיזי כדי לקדם ריפוי ולשפר את איכות החיים שלו.
ה'מאפשר' – אדם שקיבל הכשרה לעבוד בהתמקדות בעזרת הדמות קול-בי. הוא פורש את הדמות קול-בי עם החומרים שסביב לה, מסביר את התהליך, יודע לקדם מקומות תקועים בזמן התהליך, ומעביר את המתמקד משלב לשלב בקצב הנכון לתהליך של המתמקד. הוא אחראי לזמן ומסיים בזמן. הוא גם דואג לסידור המקום.
מרכיבי השימוש בקול-בי
השימוש בקול-בי כולל:
דמות מצוירת נטולת מגדר וללא מאפיינים כמו עיניים, שיער, פריטי לבוש ועוד. החומר שממנו הדמות עשויה אינו נקרע, אפשר לצייר עליו, למחוק, להוסיף ולשנות תוך כדי התהליך וגם להניח עליו פריטים שונים.
טושים מחיקים שאפשר לכתוב או לצייר בהם על גבי הדמות.
פיסות נייר שעליהן ניתן לכתוב משפטים ולשים אותן במקומות שונים על קול-בי.
פריטים שיכולים לייצג סמלים של חוויה ואיכויות שונות של תחושות גופניות. למשל,
אבן גדולה וכבדה יכולה לייצג תחושה של כבדות בחזה.
איכויות אחרות של תחושת גוף: למשל תחושה שמשהו מרגיש קל, דחוס, דביק, רך.
סמלים שיכולים לייצג תחושות – עלה ירוק או יבש, חרוזים נוצצים, נוצות, ציפור ועוד.
שים לב: חשוב שהפריטים עם האיכויות השונות ייוצגו בצבעים ובגדלים שונים, לדוגמה: נביא קבוצה של אבנים עם מאפיינים שונים. אבן שחורה, לבנה, קטנה או גדולה, וגם אבן  חלקה או מחוספסת.
תמונה שתהיה מול התוכן של מרכיבי השימוש של קול-בי
הדמות קול-בי מונחת על רצפה שטוחה עם מרחב תנועה סביבה. סביב הדמות מצויים פריטים עם איכויות שונות, צבעים שונים, טושים מחיקים, דפי כתיבה ומגבונים לחים למחיקה.
pic. 5